ASÍ SE ESCRIBE NUESTRA HISTORIA Y CON EL TIEMPO NUNCA SE OLVIDARÁ..ERA LA MADRUGADA DEL 9 DE AGOSTO DE 1780, LUIS DE CÓRDOVA, DIRECTOR GENERAL DE LA ARMADA ESPAÑOLA, ESTABA A PUNTO DE HACER HISTORIA CON 27 NAVÍOS Y ALGUNAS FRAGATAS, EN UN GOLPE LOGÍSTICO QUE HA QUEDADO COMO EL MAYOR SUFRIDO EN TODA LA HISTORIA POR LA ROYAL NAVY.
AMANECE EL DÍA 9. A LAS 4:15 DE LA MADRUGADA SE AVISTA UNA VELA EN EL HORIZONTE. INMEDIATAMENTE LE SIGUEN MUCHAS MÁS, TODAS SE ENCAMINAN A LA LUZ DEL FAROL (LUIS DE CÓRDOVA DEJÓ UN FAROL EN LO ALTO DEL TRINQUETE, EL PALO DE PROA, DEL “SANTÍSIMA TRINIDAD”, QUE CONFUNDIÓ A LOS DEL CONVOY HASTA EL PUNTO DE DIRIGIRLOS DIRECTAMENTE A LA TRAMPA TENDIDA.) ELLOS CREÍAN QUE SE TRATABA DE UNA SEÑAL DE SU PROPIO COMANDANTE.
CUANDO YA ES TARDE, DESCUBREN SU ERROR Y VIRAN EN DESBANDADA. LUIS DE CÓRDOVA COMIENZA A CAÑONEAR DE MANERA SELECTIVA A LOS ATERRADOS INGLESES PARA QUE SE DETENGAN Y ORDENA UNA CAZA GENERAL PARA CAPTURAR Y MARINAR LAS PRESAS CON DOTACIONES INMEDIATAMENTE.
A LAS 5 DE LA MAÑANA HA CAPTURADO 26 BUQUES CON 10 NAVÍOS, PERO LA CAZA CONTINÚA DURANTE TODA LA JORNADA, ACIAGA PARA EL INGLÉS, TREPIDANTE PARA LA COMBINADA. AL ANOCHECER CUENTAN 41 NAVES. SOLO SE ESCAPA UN BERGANTIN CHICO POR EL ESTE Y SEIS O SIETE PEQUEÑAS EMBARCACIONES POR BARLOVENTO, DE LAS QUE SOLO SE PODRÁ DAR CAZA A UNA MÁS TARDE.EL RECUENTO, ACABADO EL DÍA 10 SERÁ DE 51 NAVES CAPTURADAS.
CUANDO LOS ESPAÑOLES EMPIEZAN EL RECUENTO APENAS PUEDEN DAR CRÉDITO A LO QUE VEN SU OJOS. SE TRATA DE UN CONVOY DOBLE, APRESADO ANTES DE SEPARARSE. UNA MITAD IBA A LAS ANTILLAS INGLESAS, CON EL FIN DE REFORZAR A LAS TROPAS QUE COMBATEN EN NORTEAMÉRICA, Y LA OTRA MITAD SE DIRIGÍA A LA INDIA, CON UN VALIOSÍSIMA CARGA. LUIS DE CÓRDOVA, QUE ADEMÁS COMPRENDE ENSEGUIDA EL VALOR ESTRATÉGICO DEL MATERIAL MILITAR APRESADO, ORDENA A VICENTE DOZ QUE ESCOLTE LAS PRESAS A CÁDIZ, EN CUYO PUERTO FONDEAN EL 20 DE AGOSTO. ALLÍ VAN LOS BUQUES QUE ADEMÁS DE PÓLVORA EN GRAN CANTIDAD Y ARMAS, UNIFORMES Y VITUALLAS PARA MILES DE SOLDADOS, PORTABAN LINGOTES DE ORO POR VALOR DE UN MILLÓN DE DUROS (PARA COMPRENDER LA DIMENSIÓN, PIÉNSESE QUE EL VALOR DE TANTAS NAVES NO PASABA DE 600.000).
EL MAYOR DESASTRE LOGÍSTICO DE LA HISTORIA BRITÁNICA INCUÍA 37 FRAGATAS, 9 BERGANTINES, 9 PAQUEBOTES; SUMABA 294 CAÑONES; PORTABA 1692 HOMBRES DE EQUIPAJES, 1159 HOMBRES DE LA TROPA DE TRANSPORTE Y 244 PASAJEROS, ENTRE ELLOS ALGUNOS IMPORTANTES. DE LAS FRAGATAS HABÍA ALGUNAS DE 700 TONELADAS, MUCHAS DE 400, MÁS DE 10 DE 200 Y EL RESTO DE 300 TONELADAS.
LAS NOTICIAS DE LA CAPTURA HICIERON CAER LA BOLSA DE LONDRES.
ENGLISH
THIS IS HOW OUR HISTORY IS WRITTEN AND WITH TIME IT WILL NEVER BE FORGOTTEN…IT WAS THE DAWN OF AUGUST 9, 1780, LUIS DE CÓRDOVA, DIRECTOR GENERAL OF THE SPANISH NAVY, WAS ABOUT TO MAKE HISTORY WITH 27 SHIPS AND SOME FRIGATES, IN A LOGISTICAL COUP THAT HAS REMAINED AS THE GREATEST SUFFERED IN ALL HISTORY BY THE ROYAL NAVY.
DAY 9 IS DAWN. AT 4:15 AM A SAIL IS SIGHTED ON THE HORIZON. IMMEDIATELY FOLLOWED BY MANY MORE, ALL OF THEM HEADING TO THE LIGHT OF THE LANTERN (LUIS DE CÓRDOVA LEFT A LANTERN ON THE TOP OF THE FOREMAT, THE BOW MAST, OF THE “SANTÍSIMA TRINIDAD”, WHICH CONFUSED THOSE IN THE CONVOY TO THE POINT OF DIRECTING THEM DIRECTLY TO THE TRAP SET.) THEY BELIEVED IT WAS A SIGNAL FROM THEIR OWN COMMANDER.
WHEN IT IS LATE, THEY DISCOVER THEIR MISTAKE AND TURN IN DISBAND. LUIS DE CÓRDOVA BEGINS SELECTIVELY TO SHOOT THE TERRIFIED ENGLISH TO STOP AND ORDER A GENERAL HUNT TO CAPTURE AND MARINATE THE PREY WITH EQUIPMENT IMMEDIATELY.
AT 5 IN THE MORNING HE HAS CAPTURED 26 VESSELS WITH 10 VESSELS, BUT THE HUNT CONTINUES THROUGHOUT THE DAY, FATEFUL FOR THE ENGLISH, TREPIDANT FOR THE COMBINED. AT EVENING THEY COUNTED 41 VESSELS. ONLY ONE SMALL BRIG ESCAPE TO THE EAST AND SIX OR SEVEN SMALL VESSELS TO THE WINDWARD, OF WHICH ONLY ONE CAN BE HUNTED LATER. THE COUNT, FINISHED ON THE 10TH, WILL BE 51 CAPTURED VESSELS.
WHEN THE SPANIARDS BEGIN THE COUNT THEY CAN BARELY GIVE BELIEVE WHAT THEIR EYES SEE. IT IS A DOUBLE CONVOY, APPRECIATED BEFORE SEPARATING. ONE HALF WAS GOING TO THE ENGLISH WEST INDIES IN ORDER TO REINFORCE THE TROOPS FIGHTING IN NORTH AMERICA, AND THE OTHER HALF WAS HEADING TO INDIA WITH A VERY VALUABLE CARGO. LUIS DE CÓRDOVA, WHO ALSO IMMEDIATELY UNDERSTANDS THE STRATEGIC VALUE OF THE IMPRISED MILITARY MATERIAL, ORDERS VICENTE DOZ TO ESCORT THE PAMIES TO CADIZ, IN WHOSE PORT THEY WILL ANCHOR ON AUGUST 20. THERE ARE THE VESSELS THAT IN ADDITION TO GUNPOWDER IN GREAT QUANTITY AND WEAPONS, UNIFORMS AND SUPPLIES FOR THOUSANDS OF SOLDIERS, CARRYING GOLD INGOTS WORTH ONE MILLION DUROS (TO UNDERSTAND THE DIMENSION, THINK THAT THE VALUE OF SO MANY VESSELS DID NOT EXCEED 600,000 ).
THE GREATEST LOGISTIC DISASTER IN BRITISH HISTORY INCLUDED 37 FRIGATES, 9 BRIGANTINES, 9 PACKET BOATS; IT ADDED 294 GUNS; IT CARRIED 1,692 MEN OF LUGGAGE, 1,159 MEN OF THE TRANSPORTATION TROOP AND 244 PASSENGERS, INCLUDING SOME IMPORTANT PEOPLE. OF THE FRIGATES THERE WERE SOME OF 700 TONS, MANY OF 400, MORE THAN 10 OF 200 AND THE REST OF 300 TONS.
NEWS OF THE CAPTURE DROPPED THE LONDON STOCK EXCHANGE.